torstai 16. joulukuuta 2021

16. Joulukuuta


Kuva: Heli Haavisto


Jännittää
päästää irti 
päästää irti sinut
minä olen pitänyt sinusta kiinni niin kauan
tehnyt sinusta oman yksityisen turvaköyteni
pallon jalkaani melkein

niin, se sinä lopulta olit
mutta kaunis sellainen
muisto minusta silloin kun en vielä ollut
tuhansiksi kappaleiksi särkynyt posliininukke
ilmeetön, kalpea, valmiiksi maalattu

kiva katsella, mutta kylmä kokea

sellainen minusta tuli pitkäksi aikaa
enkä minä edes ymmärtänyt että niin oli käynyt
mutta nyt

minä päästän irti
katkaisen sen helvetin köyden
puren poikki vaikka hampaillani
avaan kädet
ja annan itseni särkyä

annan itseni särkyä vielä kerran

ja se jännittää
mikäpä minua ei jännittäisi?
kun on perhosen siivet
mutta suden sielu
on aika vaikea olla sellainen kuin on
olematta naurettava

mutta nyt sinä voit tehdä minulle mitä vain
minä en välitä
niissä palasissa on vain se nukke
en minä
sillä minä lennän jo kaukana
minun siipeni ovat kirkkaat
ja susi ulvoo sisälläni, nauraa
ei sekään välitä

ja vaikka se onkin varmaan väärin
(tai mistä minä tiedän onko se)
minäkin nauran
sillä niin oli hyvä silloin

ja niin on hyvä nyt


Heli Haavisto: Joka päivä minä kuljen taaksepäin, s. 76-77. Mediapinta 2019

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

  24. Joulukuuta " Kun ympyrä sulkeutuu, homma on hoidettu, eikä siitä sen enempää."  Hyvää joulua ja onnea vuodelle 2022! ❤️